رفتن به محتوای اصلی

همایش شهرداران استان لرستان به ریاست استاندار و با حضور شهرداران شهرهای استان، معاونین و مدیران و رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان

همایش شهرداران استان لرستان  به ریاست استاندار و با حضور شهرداران شهرهای استان ، معاونین و مدیران و رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان همایش شهرداران استان که به ریاست استاندار و با حضور شهرداران شهرهای استان ، معاونین و مدیران استان و رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  روز شنبه 3 دی 1401 در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد.

دکتر احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان از تهیه طرح جامع پسماند خرم آباد خبر داد و با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در مرکز استان اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت شهرداری‌ها بحث درآمد پایدار و توانمندسازی است، شهرداران باید با برنامه‌ریزی و شناخت ظرفیت‌های موجود، درآمدهای پایدار را در مجموعه خود ایجاد کرده تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند.

وی از تشکیل کارگروهی به منظور بررسی ظرفیت‌ها برای ایجاد درآمد پایدار شهرداری‌ها خبر داد و افزود: انضباط مالی از دیگر موضوعاتی است که شهرداری‌ها بایستی به آن توجه جدی داشته باشند. شفاف سازی مالی در حسابرسی و نظارت، باعث آسوده‌تر شدن کار می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بر لزوم پیگیری مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌های اجرایی استان تاکید کرد و گفت: در یک برنامه زمان‌بندی مناسب مطالبات شهرداری‌ها از ارگان‌ها وصول شود تا بتوان بخشی از مشکلات این نهاد را مرتفع کرد.

وی استفاده بهینه از امکانات، تجهیزات و منابع را ضروری عنوان کرد و افزود: سرمایه‌های موجود مربوط به نظام و مردم است، بنابراین شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی در نگهداری و به روزرسانی امکانات و تجهیزات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 دکتر دالوند وضعیت بهداشت و وجود نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌ و سطح بعضی از شهرهای استان را نامناسب دانست و بیان کرد: شهرداران باید مدیران اجرایی باشند تا ضمن بازدیدهای میدانی، چالش‌ها و نقاط ضعف حوزه شهری را از نزدیک بررسی و راهکار مناسب ارائه دهند.

وی ادامه داد: انضباط و نظافت شهری باعث ارتقا و افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در برنامه‌های شهری به منظور تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، ساختاری و... می‌شود.

 معاون استاندار از چالش‌های مهم شهرداری‌ها را جذب و تحمیل نیروهای غیرمتخصص و ناتوان برشمرد و عنوان کرد: دوره‌های آموزشی به‌صورت کاربردی برگزار شود تا کارایی و بهره‌وری این نیروها ارتقا یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه انتصابات در شهرداری‌ها بدون درنظر گرفتن تخصص و توانایی افراد صورت می‌گیرد، افزود: کسی حق دخالت در انتصابات را ندارد، چراکه مدیریت شهری بر عهده شهردار است. افراد باید بر اساس تخصص و شاخصه‌هایی که مدنظر است انتخاب شوند.

در ادامه این همایش دکتر سعید رازانی؛ مدیرکل بازرسی لرستان با اشاره به شفاف سازی و الکترونیکی کردن خدمات در دستگاه های مربوطه سامانه هوشمندسازی ایجاد نکنید تحت پیگیری قرار می‌گیرید بیان کردند:

در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها تکلیف شده که از یک طرف مهندسین ناظر بر احداث عملیات ساختمان باید نظارت و در صورت مشاهده تخلف بلافاصله آن را به شهرداری اعلام کنند، از طرف دیگر ماموران شهرداری باید صورت دریافت تخلف بلافاصله آن را به شورای انتظامی اعلام و خود نیز از ساختمان‌های در حال احداث بازدید کنند.

ایجاد سامانه را برای مشخص شدن حدود وظایف مجریان نظارتی در احداث ساختمان پیشنهاد دادیم، در این سامانه مهندسین ناظر باید مرتب بازدیدهای خود را در سامانه ثبت کنند و مراتب را به شهرداری اعلام کنند و مامور نیز از طریق سامانه به نظام مهندسی جهت برخورد با ناظر تخلف را عنوان کند.

ایجاد سامانه الزامی است، عدم اجرای پیشنهادهای سازمان بازرسی تعقیب کیفری و اداری را به دنبال خواهد داشت.

مهلت اجرای پیشنهاد گذشته و تعقیب کیفری و اداری شروع خواهد شد، هیچ عذری پذیرفته نیست و باید هر چه زودتر شهرداران پیگیر موضوع ایجاد سامانه باشند.

دکتر حمزه حیات پور ؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به و برنامه های هیأت مدیره دوره نهم از ارائه شفاف خدمات سازمان به اعضای و مراجعین محترم در تمامی زمینه ها را از ضروری ترین کارهای عنوان کرد، یکی از مهمترین آنها توزيع عادلانه كار موجود بين مهندسين ناظر و طرح و مشاركت همه مهندسين در ارائه خدمات مهندسي است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: شكي نيست كه بين عرضه كار و ظرفيت مهندسين تناسب و همخواني وجود ندارد،و بر همین اساس در کارکرد مهندسین طراح ساختمان دارای پروانه صلاحیت اختلاف فاحشی در توزیع کار مشاهده می شود که از عمده ترین  دلايل اجراي طرح ارجاع كار برای طراحان نيز همين موضوع است چرا كه اگر عرضه و تقاضا همخواني داشت شايد نيازي به توزيع كار نبود و تعرفه هاي مصوب نيز رعايت مي شد، لكن در زمان عدم تناسب شديد عرضه و تقاضا لازم است تا براساس شاخصهاي تأمين كننده عدالت، كارها بين مهندسين بنحو مناسب توزيع شود.

 حمزه حیات پور افزود، با شفاف سازی در عملکرد بین دستگا های ذی ربط، سازمان نظام مهندسی  قادر است با همکاری مطقابل و راه اندازی سامانه های جامع ارائه خدمات،  در انجام امورات مربوط ساخت و ساز خدمات شایان و ارزنده ای را  به جامعه مهندسی استان و مراجعین محترم و دستگاه ای متولی صدور پروانه ساختمانی  تزریق نماید و از این طریق در تحقق اهداف ساخت و سازهای اصولی و مطمئن گام موثر برداشته شود.

دکترحیات پور، ادامه داد: برای رفع مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز ساختمان نیاز به فراهم کردن زمینه جهت ارائه خدمات به روز و آنی به جامعه باشیم و جایگزینی برای روش های سنتی گذشته در ارائه خدمات را به کار ببریم که سازمان نظام مهندسی ساختمان با راه اندازی سامانه های ارتباط الکترونیکی جهت نظارت دقیق و تسریع در امورات مربوط به پروژه های ساختمانی و استمرار نظام تضمین کیفیت در ارائه خدمات پیشگام بوده و در تلاش است تا خلاء به وجودآمده در امر خدمات مطوب که بین دستگاه های ذی ربط در امور ساختمانی دارای تاخیراتی زیادی است را با اجرای نمودن این سامانه تحت وب برطرف کند.

علیرضا آریان مهر عضو هیات مدیره  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان گفت: با ظهور فناوری های جدید در عرصه ارتباطات همچون شبکه جهانی وب از یک سو و افزایش روز افزون حجم اطلاعات از سوی دیگر تغییرات عمده ای  در برنامه ها و سیاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از نظر تامین اطلاعات پروژه های ساختمانی، سازماندهی و تسریع در خدمات رسانی  به وجود آمده است به طوری که امروز بسیاری از خدمات این سازمان، مانند ارجاع کار در زمینه نظارت ساختمان، صدور شناسنامه فنی، ارجاع پروژه های ساختمانی بین سازمان و شهرداری، خدمات شورای انتظامی، راه اندازی سامانه های تحت وب در چارت ارجاع خدمات در بخش گازصورت می پذیرد، و پیگیری راه اندازی سامانه جامعه ارائه خدمات مهندسی در بخش های نظارتی بین سازمان وشهرداری و اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی به صورت الکترونیکی و با استفاده از وبگاه این سازمان هستیم. علاوه بر این تمام اطلاعات مربوط به پروژه های ساختمانی ثبت شده در این سازمان در دسترسی کاربران قرار خواهد گرفت.

آریان مهر خاطر نشان شد که: طرح جامع نرم افزاری ارتباط الکترونیکی با شهرداری های  در تمام استان به غیر از خرم آباد را رونمایی کرده ایم و آماده ی بهره برداری هستند ولی متاسفانه در شهرداری مرکز استان تاکنون در این زمینه و جهت اجرای نمودن  این برنامه  همکاری های لازمه صورت نگرفته است.

در پایان علیرضا آریان مهرگفت:  سازمان نظام مهندسی در نظر دارد با توسعه خدمات الکترونیکی در برنامه های خود موجب افزایش شفافیت در فعالیت ها و اقدامات گردد و با ارائه خدمات الکترونیکی با استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی و از طریق فراهم کردن شرایط یکسان برای دسترسی به خدمات، به اهدافی نظیر تسریع بهبود فرایندهای ارائه خدمات به مهندسان و مراجعین محترم، پاسخگوتر شدن سازمان، کاهش فاصله میان سازمان و ارباب رجوعان، شفاف سازی اطلاعات و از همه مهمتر گسترش عدالت اجتماعی، دست یابد.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

پیشخوان

میز خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان