رفتن به محتوای اصلی

نشست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با شهردار کوهدشت

نشست رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با شهردار کوهدشت

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان، ریاست و برخی از اعضای هیات مدیره سازمان به همراه جمعی از اعضای دفتر نمایندگی شهرستان کوهدشت با آقای طرهانی شهردار و برخی مدیران شهرداری کوهدشت  در سالن جلسات شهرداری دیدار و گفتگو کردند.

مهندس حمزه حیات پور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت: سازمان نظام مهندسی هم دربخش ستادی و هم دفتر نمایندگی دارای پرسنل کاملا تخصصی است و رویکرد سازمان حفظ منافع شهروندی واجرای درست کارها  و ارتقای دانش فنی و حرفه ای اعضا میباشد وخوشبختانه توفیقات خوبی دراین بخش داشتیم.

حیات پور بیان کرد: سیستم نظام مهندسی در زمینه کارهای نظارت به صورت سامانه ارجاع کار می باشد که در واقع با توجه به عملکرد این سیستم می توان گفت که این روش به عدالت نزدیک تر است اما در مورد طراحی و مجریان ذی صلاح با توجه به قوانین و مقررات ملی ساختمان توسط مالک  انتخاب صورت می گیرد و همین امر باعث شده است با معایبی مواجه شدیم که نیازمند اصلاح است. هیات مدیره سازمان در تلاش است تا بتواند جهت تنسیق امور طراحی و اجرا که به صورت عدالت محور و طبق مبحث باشد ناعدلالتی را با کمک دستگاه های متولی در امر ساخت و ساز رفع و رجوع کند.

وی افزود: در سنوات گذشته عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در حوزه خدمات مهندسی وجود داشت، که بسیاری از پروژه های سطح شهرستان بدون ثبت در دفاتر نمایندگی، مراحل ساخت انجام و توسط شهرداری پایان کار صادر می شد  که با تعامل شهرداری و سازمان و رویکرد هیات مدیره دوره نهم تمام پروژه های در حوزه ساخت و ساز شهری از طریق سیستم اداری سازمان با معرفی مهندسان بومی بنابر صلاحیت و ظرفیت به عنوان طراح، ناظر و مجری به مرحله ساخت برسند.

مهندس صحرا کار نائب رئیس دوم سازمان  با اشاره به ماده4 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بیان داشت : اجرای صلاحیت های تعریف شده در این ماده  که شامل طراحی ، نظارت، اجرا، بهره برداری، نگهداری ، کنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب و آموزش و تحقیق می باشد، افزایش طول عمر ساختمان و حفظ سرمایه های ملی را به دنبال خواهد داشت و انتظار داریم با همکاری دستگاه های که در امر ساختمان متولی هستند سیاست هایی جهت اجرایی شدن کامل این ماده قانونی که اتخاذ شده است را به مرحله اجرا برسانیم.

افشین صحراکار با اشاره به اینکه: در ماده 37 قانون نظام مهندسی ارجاع کار توسط قانون گذار دیده شده که این ارجاع قاعدتا می بایست در  یکی از حوزه های طراحی ، اجرا و نظارت باشد و اگر قرار بر عدم ارجاع در هیچ یک از این بخش ها باشد (که بدرستی عدم ارجاع در بخش طراحی و اجرا تحقق حقوق مالکانه می باشد)، علت وضع این ماده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باعث ایجاد پرسشهای بسیاری زیادی در اذهان جامعه مهندسی گردید، مضافا اینکه مطابق ماده ۱۵ بند ۸ قانون و ماده ۷۳ ایین نامه اجرایی قانون تنظیم روابط صاحبان حرف مهندسی از وظایف هیات مدیره سازمان ها می باشد. همچنین دربخشنامه اخیر تفصیل تبصره ۲ ماده ۲۴ هم اصل ماده۲۴ رو نقض گرداند و هم  ماده ۲۵ آیین نامه را، چون بواسطه انتخاب ناظر توسط مالک قطعا رابطه مالی هم بین مالک و ناظر بوجود می آید که مغایر با ماده ۲۵ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی می باشد.

در ادامه مهندس صحراکار اظهار داشت: در حوزه های مختلف قانون تدوین شده است ولی مشکلی که وجود دارد نقص در اجرای آنها است و نکته دیگر اینکه داشتن اطلاعات درست‌ به تصمیم گیری ها کمک میکند و  هر کدام از ما باید در جایگاه خود نسبت به مسائل حساسیت داشته و تاثیر گذار باشیم. وی درادامه به نظارت دقیق تر و بیشتر شهرداری و سازمان دربحث ساخت وسازهای غیر قانونی تاکید کرد و رعایت حقوق شهروندی را خواستار شد.

در این جلسه، آقای طرهانی شهردار کوهدشت، ضمن تأکید بر تعامل و ارتباط بیشتر بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان، با تاکید براینکه از این پس برای هماهنگی های لازم جلسات مستمر با سازمان نظام مهندسی خواهیم داشت، اظهار کرد: در امر ساخت و ساز مجموعه ای از دستگاه ها دخیل هستند و کوتاهی از طرف هریک از اعضای این مجموعه اگر اتفاق بیافتد، جوابگوی آن فقط دستگاه نخواهد بود بلکه دستگاههای دیگر هم درگیر خواهند شد. هر فعالیت حرفه‌یی در حوزه مهندسی ساختمان باید توسط مهندسان ذی‌صلاح صورت گیرد. سازمان‌های نظام مهندسی به صفت سازمان بودن صرفا مسوولیت تنسیق امور مهندسان را در چارچوبی که قانون برای آنها تعیین کرده بر عهده دارند و شهرداری ها هم بنابر قانونی که  وظایف و نوع خدمات برای آنها تعیین شده است باید تعهدات خود را به جا بیاورند.

همچنین در این جلسه جمعی از اعضای دفتر نمایندگی شهرستان کوهدشت و مدیران حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها، مشکلات و پیشنهاد های خود در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز در استان و تسهیل امور مراجعان پرداختند.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

پیشخوان

میز خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان