رفتن به محتوای اصلی

جلسه پرسش و پاسخ اعضای محترم و سایر اربابین رجوع گرامی با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

جلسه پرسش و پاسخ  اعضای محترم و سایر اربابین رجوع گرامی با ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان، جلسه پرسش و پاسخ  اعضای محترم و سایر اربابین رجوع گرامی با ریاست سازمان، با هدف رسیدگی مستقیم به درخواست‌ها، پیشنهادها و دغدغه‌های مهندسان و مراجعین محترم برگزار شد.

در این نشست که در محل سالن جلسات سازمان استان تشکیل شد، مهندس سعید بارانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان بابت انتقال مشکلات جاری و ابراز دغدغه‌ها، با حوصله و دقت، شنونده مسائل و مطالبات اعضا بود و پاسخ گوی سوال مطرح شده  و دستورات لازم جهت پیگیری، رفع موانع و تسهیل امور توسط واحدهای مربوطه صادر گردید.

اهم درخواست و دغدغه های مطرح شده از سوی حاضرین در این نشست صمیمانه عموما مربوط به مجمع عمومی پیش رو، نحوه واریز حق الزحمه ناظرین، بهبود شرایط سامانه های خدمات غیر حضوری سازمان از حیث افزایش سرعت و ارتباط پایدار، و بود.

آیا سازمان برای مهندسین فاقد شغل تمام وقت امتیازی قایل می شود؟

این موضوع در هیات مدیره مطرح و مصوب شده است و مصوبه هیات مدیره انجام شده در هفته پایانی اسفند به تایید هیات چهار نفره استان رسیده است، مراحل شامل فراخوان و آمادگی سیستم ارجاع بابت بارگزاری ضرایب عدم اشتغال دردست اقدام است و با توجه به راستی آزمایی درخواست ها پس از ثبت نام، اعمال ضریب افزایش ظرفیت پس از بررسی های لازمه  در هیات مدیره استان  صورت خواهد پذیرفت و تا پایان خرداد ماه بحول و قوه الهی انجام می گردد.

 برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان بعد از تقریبا 3 سال چه برنامه ای دارید؟

با توجه به مواجهه با انتقادها و زیر سوال رفتن توان مالی سازمان استان، برای رو در رو شدن با اعضای سازمان جهت شفافیت سازمان، ابتدایی ترین تصمیم هیئت مدیره دوره دهم به برگزاری مجمع عمومی سازمان بود تا بعد وقفه چند ساله بتوانیم  در کنار اعضا برای پیشبرد اهداف سازمانی و اعضا و مجمع این امر را محقق کنیم و در راستای همین امر با تصویب هیئت مدیره برگزاری مجمع تصویب شد و فرآیند بروکراسی اداری آن آغاز و تمامی مستندات و مدارک تراز مالی و بودجه و عملکرد سال های 1402 و 1403 با همکاری و همراهی بازرسان سازمان که به آن پرداخته اند در سایت سازمان قبل از برگزاری مجمع مرحله اول در قسمت دانلود فرم ها بارگزاری شده است و اگر مهندسان گرامی پس از مطالعه آنها سوالی در این زمینه دارند می توانند با مراجعه به سازمان جهت پاسخگویی با رئیس و خزانه دار محترم مطرح بفرمایند و پاسخ  های لازم را دریافت نمایند، تمام تلاش هیئت مدیره این است که سازمان را از رکود خارج  و فشارهای زیادی که به سازمان از نظر منابع وارد است ارتقاء پیدا کند تا بتوانیم با کنترل هزینه ها از این ورطه برون رفت نمایم و جایگاه سازمان جهت عاملیت فنی و اجرای استان را به دست بیاوریم.

درباره اهمیت ایجاد منابع درآمدی جدید چه نظری دارید؟

به نظر اینجانب معطوف بودن درآمد همکاران در سازمان به درآمد های ساخت و ساز که هدف اصلی سازمان نظام مهندسی نیز هست ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شود چرا که کم شدن ساخت و ساز در کشور به مرور زمان باعث کم شدن منابع درآمدی همکاران و در مجموع کاهش سرانه درآمدی اعضا می شود. به همین منظور باید منابع جدید مالی و درآمدی با موضوع ساخت و ساز و صنعت ساختمان برای اعضا ایجاد شود. این امر نیازمند یک عزم جدی است و عدم توجه به این امر خسارت های زیادی را در آینده به همراه خواهد داشت. برای این منظور تدابیری در نظر گرفته شده که با همراهی اعضاء و در برنامه های بلند مدت به یاری خدا به آن خواهیم رسید.

حذف واسطه ها چقدر می تواند به افزایش درآمد مهندسان کمک کند؟

مهم ترین اقدام ارائه خدمات الکترونیکی است و باید تمام خدمات مهندسی سامانه شود چرا که این امر به یک سازمان شفاف کمک خواهد کرد. لزوم حذف واسطه ها در ارائه خدمات مهندسی هم مسئله ای است که توسط هیات مدیره در حال پیگیری است. با توجه به سامانه توزیع کار نظارت شاید مقداری در امر حذف واسطه ها اقدام شد اما هنوز در بسیاری از موارد از جمله طراحی و تا حدی هم مجری ذیصلاح این امر وجود دارد و حجم زیادی از مبالغ حق الزحمه همکاران توسط واسطه ها گرفته می شود و برای آن باید فکری کرد.

توضیحات لازمه در مورد تصمیم هیئت مدیره برای نحوه واریز حق الزحمه مهندسان  ناظر به حساب سازمان و نحوه واریز به حساب شخص مهندسان را بفرمایید؟

کار بزرگی که در ماه های ابتدای هیئت مدیره دوره دهم صورت گرفت، با توجه به حجم زیاد اتفاقات ناشی از روند واریز مستقیم حق الزحمه مهندسان ناظر توسط مالک به حساب مهندس، که با همراهی 11 عضو محترم هیئت مدیره این دوره واریز حق الزحمه مهندسان  ناظر به حساب سازمان در حال اقدام است، اکثر استان‌ها روند واریز حق الزحمه نظارت مرحله‌ای است، آثار اجرای این مصوبه مثبت است می توان گفت لرستان تنها استانی است که تا کنون روند پرداخت به صورت واریز از سوی مالک به حساب ناظر بوده است. ایرادات روند فعلی واریز حق الزحمه ناظران و واریز هزینه از سوی مالک به حساب ناظر، روندی بود که صف نظارت را به هم زده و سبب بی اعتمادی شده بود، همچنین این امر موجب دخالت مالکان در انتخاب ناظر شده بود که باید این روندها حذف شود. با توجه بازخوردی که این امر داشت و با  طرح موضوع اجرایی نمودن شیوه نامه توزیع کار نظارت تمامی دوستان گرامی در هیئت مدیره با رای مثبت کمک کردند که فعلاً روند پرداخت پول به حساب سازمان عملیاتی شود و ما فعلاً دنبال این هستیم که پول در این مرحله به حساب سازمان نظام مهندسی واریز شود و در این راستا به نام مهندسین حسابی هم که باز شده «حساب ممتاز» است تا بعداً هم به کار مهندسان بیاید، که بعد از طی نمودن روند اداری پروژه در سازمان کل پول را به حساب مهندسان واریز می شود که این امر زمانی بین 14 تا 30 روز طول می کشد و اگر پروژه ای پروسه اداری آن زمانبر شد، نهایتا درتاریخ 30 روز مبلغ حق الزحمه به حساب ناظران عزیز واریز می شود.

برای پاسخ گویی به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان چه برنامه ای دارید؟

سامانه های پاسخگویی به طور کلی در سطح ملی و همچنین در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد، که به منظور ارائه خدمات مشاوره، پاسخ به سوالات و حل مشکلات اعضای سازمان نظام مهندسی در صدد راه اندازی آن هستیم. و با راه اندازی سامانه پاسخگویی تلفنی، تلاش می‌کند تا به اعضا خدمات بهتری ارائه کند.

سامانه پاسخگویی  به اعضای سازمان نظام مهندسی کمک می‌کند تا سوالات خود را در مورد مقررات، قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به مهندسی ساختمان، دریافت کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین اعضا و سازمان، برای حل مشکلات مربوط به مهندسی ساختمان و ارائه راهکارهای مناسب، عمل می‌کند. و با راه اندازی این سامانه به دنبال این هستیم تا اطلاعات مربوط به دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و رویدادهای مرتبط با مهندسی ساختمان را در اختیار اعضا قرار گیرد. این سامانه می‌تواند نظرات و پیشنهادات اعضا را در مورد خدمات سازمان نظام مهندسی و بهبود عملکرد آن دریافت و مورد بررسی قرار دهد ، و با استفاده از سامانه پاسخگویی ، اعضای سازمان نظام مهندسی می‌توانند به راحتی به اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده و با سازمان در ارتباط باشند.

به نظر شما مهم‌ترین دلایل ضعف در برخی امور  سازمان نظام مهندسی چیست؟

ضعف منابع انسانی، مثل کمبود نیروهای متخصص، عدم آموزش کافی، نبود انگیزه، عدم بهره‌وری،  سیاست‌های سازمانی، نبود سیستم‌های تشویقی مناسب، عدم توجه به توسعه مهارت‌ها، کندی روند کارها، عدم ارائه خدمات مطلوب، عدم توانایی در انجام پروژه‌های جدید، که این امر با جذب نیروهای متخصص، آموزش‌های تخصصی، ایجاد سیستم‌های تشویقی، ارتقای فرهنگ سازمانی که با توجه به کمبود نیروهای متخصص، باید هیئت مدیره محترم اقداماتی برای جذب و حفظ نیروهای توانمند در سازمان نظام مهندسی را اتخاذ نماید.

جهت برگزاری کلاس های آموزشی چه برنامه ای دارید؟

با پیگیری های رابط محترم هیئت مدیره و تلاش های مدیر آموزش سازمان استان کلاس های آموزشی مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، به همت مراکز آموزشی طرف قرارداد سازمان از طریق سامانه یکپارچه و هوشمند نظام مهندسی کشور در حال برگزاری هستندکه این امر جز برنامه های کوتاه مدت هیئت مدیره بود که پیشرفت و نحوه برگزاری آنها قابل مشاهده است و به این امر بسنده نخواهیم کرد، با تلاش های همه عزیزان به دنبال توسعه و گسترش جایگاه آموزش و پژوهش سازمان هستم تا از خدمات آموزشی با کیفیت در سطح کشور بهره‌مند شویم.

در مورد روند پروژه ساختمان در حال ساخت سازمان نظام مهندسی در مرکز استان چه برنامه ای دارید؟

 با توجه به تلاش چند دوره از هیئت مدیره محترم سازمان مراحل صدور پروانه و اقدامات ساخت ساختمان زنده یاد فیلی شروع شده است که بنابر همین هیئت مدیره دوره دهم کارگروهی  با هدف بررسی روند پیشرفت فیزیکی پروژه، ارزیابی کیفیت ساخت‌وساز و شناسایی و رفع موانع احتمالی تشکیل داده است، که نکات لازم برای تسریع در ادامه عملیات ساخت ‌و ساز مورد تأکید این کارگروه می باشد. احداث ساختمان سازمان گامی مهم در راستای توسعه خدمات مهندسی است. این ساختمان به‌عنوان مرکز ارائه خدمات به مهندسان و اعضای سازمان فعالیت خواهد بود و امیدواریم با تامین منابع مالی و با اتمام این پروژه، زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات گسترده‌تر و بهتر به جامعه مهندسی و شهروندان فراهم شود. امیدواریم این ساختمان به‌زودی به بهره‌برداری برسد، اما با توجه به عدم برگزاری مجمع در هئیت مدیره دوره نهم و تعیین ردیف بودجه و منابع مالی جهت تخصیص برای ادامه روند پیشرفت فیزیکی ساختمان سازمان، امیدواریم با تامین منابع مالی و درآمدی سازمان و همکاری اعضای محترم و همراهی در مجمع عمومی آتی این امر میسر شود و هیئت مدیره دوره دهم به دنبال تهیه ساختمان برای دفاتر نمایندگی شهرستان ها می باشد که این امر سبب فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات گسترده‌تر و بهتر به جامعه مهندسی و هم استانی های عزیز خواهد شد.

در پایان این نشست مهندس بارانی اعلام کردند ما به دنبال شفافیت و اطلاع رسانی و در جریان قرارگرفتن تمامی اعضاهستیم، ما خدمتگزار اعضاء هستیم و همه میدانند در اتاق ریاست به روی تمامی اعضاء و  شهروندان  باز است و در نشست های خبری، ملاقات های عمومی و جلسات مختلف بدون تعارف و بدون پرده در خدمت دوستان هستیم، کمیته های پایش ما در قسمت های مختلف فعال هستند و فعال تر خواهند شد، ما نگرانی از جانب رصد مسائل نداریم، و به دنبال حل و فصل نواقص و کم کاری های گذشته هستیم که مطمئنا این خروجی ها همه با هم زمانبر هستند، همانند برنامه های آموزش که با تلاش بی وقفه همکاران گرامی در حال به ثمر رسیدن است، و   امیدواریم شاهد حضور پرشو اعضاء در مجمع پیشرو باشیم، چون مجمع بالاترین رکن سازمان است و در جریان امور قرار بگیرند تا از نقطه نظرات آنها استفاده نمایم که حق اعضائ و به حق خودشان واقف باشند با حضور پرشو، رئیس سازمان گفتند در جلسات آینده و در صورت نیاز از مدیران بخش های مختلف سازمان جهت شرکت در جلسات و پاسخگویی به سوالات مراجعین گرامی دعوت به عمل آید.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

پیشخوان

میز خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان