رفتن به محتوای اصلی

موفقیت اعضای سازمان نظام مهندسی سازمان استان لرستان در کسب جایزه معمار

موفقیت اعضای سازمان نظام مهندسی سازمان استان لرستان در کسب جایزه معمار

موفقیت اعضای سازمان نظام مهندسی سازمان استان لرستان در کسب جایزه معمار

کسب رتبه دوم جایزه معمار از بخش پروژههای عمومی(صحنه‌ای برای رویدادِ شهر) توسط آقای رضا فراشی (طراح معمار) را به ایشان و همکارانشان تبریک می گوییم.

در طراحی و اجرای پروژه مذکور در شهر سپیددشت استان لرستان علاوه بر ایشان آقایان محسن ورمزیار(طراح سازان) و آقای محسن فولادوند(کارفرما سازنده) به عنوان سایر اعضای سازمان نظام مهندسی نیز همکاری داشته اند.

تلاش ایشان و سایر همکاران تیمشان را ارج می نهیم، امید است که زحمات ایشان و همکارانشان در ارتقاء جایگاه حرفه ای، اجتماعی اعضای سازمان نظام مهندسی و کارفرمایان مثمر ثمر باشد.

صحنه‌ای برای رویدادِ شهر

معماران مسئول :رضا فراشی، مازیار قاسمی‌نیا

محل پروژه: استان لرستان، شهر سپیددشت، خیابان امام‌خمینی، روبروی گلزار شهدا       

کارفرما: شهرداری سپیددشت

تیم طراحی : حسین رجبی اسلامی، احسان اینانلو

گرافیک و ترسیم: شادی بی‌طرف       

اجرا: محسن فولادوند   

سازه: محسن ورمرزیار

نظارت: رضا فراشی، مازیار قاسمی‌نیا

عکس: محمدحسن اتفاق

مساحت زیربنا: 84 مترمربع                                                                                

شروع اجرا: آبان ماه 1401، خاتمه اجرا: خرداد ماه 1402

 

    موضوع این پروژه طراحی یادمان شهداء با بودجه‌ی بسیار محدود در شهر کوچکِ سپیددشت در استان لرستان بود. سایت مورد نظر در بافت قدیمی شهر قرار دارد و از سال‌های دور محل قبرستانِ شهر است. موقعیت سایت به نحوی بود که در یک گشودگی شهری و در محور اصلی شهر قرار داشت. غالب بناهای یادمانی به صورت یک آبجکت و یا مجسمه در شهرهای کوچک و بزرگ ایران ساخته می‌شوند و به عبارتی تنها نقش یک تندیس در شهر را دارند و خواسته‌ی کارفرما هم طراحی یک المانِ یادمانی برای شهدا بود.

    پرسشی که برای ما از ابتدا مطرح بود این بود که چگونه می‌توانیم با بودجه‌ و برنامه‌ی حداقلی که برای طراحی و ساخت یادمان شهداء سپیددشت در نظر گرفته شده، بیشترین تأثیر را بر شهر بگذاریم؟

    در پاسخ به این پرسش، استراتژی ما عبور از کلیشه‌ی ساخت مجسمه و یک آبجکتِ تک به عنوان یادمان بود و تصمیم گرفتیم برای فضامندکردن آن، صحنه‌ای برای نمایش رویدادهای شهری طراحی کنیم که فضایی با انعطاف‌پذیری بالا برای شهر باشد و در زمان‌های مختلف نقش‌های متفاوتی در شهر بپذیرد. به عبارتی امکان‌هایی بیشتر از یک مجسمه برای شهر فراهم کند.

از یک صفحه‌ی عمودی که به روی زمین پهن و گسترده می‌شود استفاده کردیم تا قسمت ایستاده‌ی صفحه، نقشِ نمادین آن را حفظ کند و برای تشدید این موضوع هشت حفره در آن پانچ کردیم و به همین تعداد درخت سرو پشت هر گشودگی قرار دادیم. از متریال سنگ قرمزِ آذرشهر استفاده کردیم که این "صحنه" در بافت شهر برجسته و شاخص شود. از طرف دیگر قسمت گسترده و پهن شده روی زمین، فضایی برای نمایش رویدادهای شهر خواهد بود و در عین حال محل قبرهای موجود را روی این صحنه آوردیم و به ازاء هر پانچ یک باکس سیاه روی لبه قرار دادیم.

    با فعال ساختن پروژه به عنوان فضایی منعطف برای اجرای مراسم آئینی و مذهبی و تعزیه، محل بازی کودکان، پاتوق مردم شهر، محل جمع شدن و مشورت اهالی شهر و در عین حال نماد و نشانه‌ای برای سپیددشت، امکان‌های جدیدی به عنوان یک فضای عمومی به آن اضافه کردیم. در رویداد‌های مختلف شهری، سطوح مختلف در اطراف این صحنه مثل بام ساختمان‌های اطراف، تراس و بالکن‌ها، خیابان و کوچه و حتی سطوح داخل مغازه‌‌های مجاور به عنوان جایگاه و محلی برای تماشا فعال می‌شوند و این صفحه نقش خود را در شهر گسترش می‌دهد.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

پیشخوان

میز خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان