رفتن به محتوای اصلی

جلسه با مسئولین فرهنگی خرم آباد در رابطه با موضوع طرح باغ موزه دفاع مقدس لرستان

جلسه با مسئولین فرهنگی خرم آباد در رابطه با  موضوع طرح باغ موزه  دفاع مقدس لرستان

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان ، روز شنبه مورخ 1401/05/01 جلسه ای با حضور ریاست سازمان ، مسئولین فرهنگی  شهر خرم آباد ، نمایندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان و کمیسیون تخصصی معماری سازمان با موضوع طرح باغ موزه  دفاع مقدس لرستان به موقعیت تپه ی شهدا شهر خرم آباد در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید.

در ابتدای جلسه سرهنگ ناصر فرید نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس لرستان به معرفی بخش‌های مختلف باغ موزه پرداختند و گفتند: پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان در سال ۱۳۸۹ در مساحت ۶ هزار مترمربع کلید خورد تا رشادت‌های رزمندگان لرستانی در این موزه ثبت و برای همیشه ماندگار بماند ، در باغ موزه دفاع مقدس لرستان بخش‌های گالری، سالن‌های آمفی تئاتر و کلاس آموزشی، بخش‌های ویژه نمایش ادوات جنگی و پیش بینی شده است که در جوار یادمان شهدای گمنام شهر خرم آباد می‌تواند به قلب فرهنگی شهر تبدیل شود در این باغ موزه با فرآهم آوردن امکانات پیشرفته، تجسم عینی برخی فضاها و میدان جنگ در ابعاد واقعی یا نمادین شبیه‌سازی‌ شده که  بازدیدکنندگان را به حال و هوای جبهه و جنگ می کشاند و آنها در ابتدای ورود به تالارهای موزه با نحوه ی اعزام به جنگ و در هر تالار  مرحله به مرحله با روایت تصویری دفاع مقدس آشنا می شوند.

جناب سرهنگ فرید اشاره کرد: باغ موزه دفاع مقدس، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند ، می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را در آن به شکل زنده در همان حال و هوا دید.تمامی وقایعی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی شد به نمایش در می‌آید و حال و هوای روزهای جنگ تحمیلی به تصویر کشیده می‌شود.

سرهنگ فرید گفت :  در باغ موزه به دنبال نمایش‌دهنده ساختار دفاعی کشور از ارتش و بسیج گرفته تا نیروهای مردمی که در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور تلاش کردند هستیم و تالاری  برای شهدای بعد از دفاع مقدس در نظر گرفته شده است که در آن آثار و ارزش های  از شهدای نیروی انتظامی ، مدافعان حرم ، مدافعان سلامت،شهدای ترور و ... . به نمایش در می‌آید ، شهادت، آرزوی بزرگ جوانان رزمنده در ایام جنگ و دفاع مقدس بود، در این موزه  عظمت، ارزش، جایگاه و تقرب شهید و شهادت نمود عینی دارد و باید به نسل جدید  انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه  : در طراحی باغ، این امکان در نظر گرفته شده تا بازدیدکنندگان پس از هر مرحله با وقت بیشتری به مرور خاطرات جنگ تحمیلی بپردازند.برگزاری تمام مراسم‌ مربوط به دفاع مقدس، جنگ، یاد و خاطره شهدا و... در مجموعه نمایشی باغ موزه امکان پذیر است ، با راه‌اندازی باغ موزه، تمام برنامه‌های دفاع مقدس از جمله برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر دفاع مقدس، جشنواره هنرهای تجسمی دفاع مقدس و گرامیداشت روزهای ویژه مثل هفته دفاع مقدس و... در این باغ موزه برگزار خواهد شد که امکانات لازم را برای مرور تمام این رویدادها پیش بینی شده است.

ناصر فرید گفت : در حال حاضر بخش‌های سازه‌ای پروژه آماده بهره‌ برداری است و قرار است در سال‌ جاری بخش‌های مختلف باغ موزه به‌تدریج افتتاح شوند. احداث بخش ساختمانی و تأسیساتی پروژه و بخش تجهیز و مفهومی داخل موزه  پیش‌رفته زیادی داشته است.

دکتر علیرضا آریان مهر رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان  با بیان اینکه لرستان  سومین استان خسارت‌دیده از جنگ تحمیلی بوده است؛ استانی که به‌ رغم کسب افتخارات فراوان در دوران دفاع مقدس همچنان «باغ‌موزه» ندارد و این پروژه فرهنگی در آستانه 13  سالگی است، پیشرفت فیزیکی حاصله از ساخت باغ موزه لرستان فرصتی مغتنم برای ترسیم نقش آفرینی استان در دروان دفاع مقدس بوده و برای تکمیل این پروژه  تمام ادارات پای کار بیایند و امکانات خود را به کارگیرند، تعامل همه دستگاه های خدمت رسان با یکدیگر تنها راه برون رفت از مشکلات است.

علیرضا آریان مهر  با تقدیر از اجرای این طرح  گفت: یکی از مطالبات فرهنگی مردم و خانواده شهدای استان لرستان تکمیل  باغ موزه دفاع مقدس است، زحمات انجام شده در این طرح قابل تقدیر است این طرح میتواند به عنوان چراغی برای نسل‌های آینده باشد ، احداث باغ موزه دفاع مقدس با هدف ثبت رشادت‌ های رزمندگان لرستانی و ساماندهی آثار به جا مانده از دوران دفاع مقدس یادآور، ارزش‌ها، احساسات و عواطف عمیق فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس است ، رسالت آن ، حفظ و نشر آثار دفاع مقدس بوده تا تاریخ روشن آن دوران به نسل کنونی و آیندگان انتقال یابد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان گفت :برای ترسیم نقش استان لرستان در دوران دفاع مقدس لازم است تمامی کسانی که میتوانند خدمتی برای حفظ این ارزش ها انجام دهند مثل جامعه  بزرگ هنری ، جامعه مهندسی و ... در جهت طراحی و ساخت المان ها و تندیس ها و فضاها و جمع آوری آثار و نوشته ها و ... دست به دست هم دهند و در این مسیر قدم بردارند تا با  تکمیل باغ موزه دفاع مقدس با توجه به بخش های متنوعی که درطرح آن دیده شده و توضیحاتی که ارائه شد ، بتوانند نقش بسزایی در معرفی هرچه بهتر دفاع مقدس و جانفشانی های جوانان این مرز و بوم داشته باشند ،یکی از جاهایی که به زیبایی و نزدیک به واقعیت حال و هوای جبهه و جنگ را به تصویر کشیده موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران است.

آریان مهر گفت : دفاع مقدس یکی از بخش‌های مهم تاریخ ایران هست که علاوه بر بعد نظامی، ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی دیگری هم داشته که باید حفظ شود تا به نسل‌های آینده هم برسد. برای رسیدن به این منظور با بازسازی و نگهداری ابعاد مختلف دفاع مقدس می توان این میراث را حفظ کرد و به آیندگان انتقال داد.

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان و مجموعه مهندسان  با تمام توان در خدمت فرهنگ غنی دفاع مقدس است تا رسالت ثبت و یادآوری ارزش‌ها، احساسات و عواطف عمیق و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس، در این مجموعه به انجام رسد ، بخشی از تاریخ لرستان به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد به‌همین منظور باید به مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس این استان از جهت محتوایی فراتر نگاه کنیم زیرا این مرکز فرهنگی مربوط به تاریخ لرستان است.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

پیشخوان

میز خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان