رفتن به محتوای اصلی

همایش به مناسبت روز معمار

همایش به مناسبت روز معمار

بسمه تعالی

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان در تاریخ 1401/03/21 در سالن همایشات اتاق بازرگانی لرستان همایشی به مناسبت روز معمار برگزار شد.

درابتدای مراسم دکتر آریان مهر رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان ضمن عرض خیرمقدم خدمت همه ی حاظرین در جلسه و همچنین تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) و تبریک روز معمار،به عنوان میزبان همایش ایراد سخن نمودند.

دکتر علیرضا آریان مهر از کمیسیون تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی که با همکاری گروه تخصصی عمران اتاق بازرگانی جهت برپایی این مراسم و بزرگداشت زحمات زیادی را به دوش کشیدند تشکر نمود و خاطر نشان شد، امیدواریم در آینده شاهد همکاری ها و تعاملات بیشتر بین این دو کمیسیون تخصصی در سطح استان باشیم.

ریاست سازمان به مبحث مهم دونقشه ای که یکی از معظلات بزرگ  امروزی در ساختمان سازی است اشاره کردندو بیشتر مشکلات موجود در وضعیت نامناسب شهری و ساختمانی کشور را در اثر این پدیده ی شوم دانستند.

آریان مهر گفت: با توجه به جلسات متعددی که با شورای شهر و شهرداران شهرهای استان جهت برقراری ارتباط الکترونیکی برگذار شده است، بیان کردند که هیات مدیره دور نهم سازمان بالغ بر 15 جلسه با شورای شهر و شهرداری داشت است و به نتیجه های مثبتی جهت برقرار ارتباط الکترونیکی در سطح استان رسیده اند و تا آخر شهریورماه سال جاری در بیشتر مناطق استان ارتباط الکترونیکی بین سازمان و شهرداری ها به مرحله ی اجرا در خواهد آمد،

در هیات مدیره دور نهم سازمان از مورخ 01/12/1400ارسال نقشه ها به شهرداری به صورت الکترونیکی انجام می شود که به حذف کاغذ از این فراینده انجامیده و همچنین نیاز به حضور فیزیکی جهت ارائه و تایید نقشه نیست،در پی این ارتباط الکترونیکی به دنبال این هستیم که تمام مکاتبات فنی و مهندسی و ارسال گزارشات بین مهندسین سازمان و شهرداری به صورت الکترونیکی باشد.

دکتر آریان مهر با اشاره به حادثه ی متروپل آبادان ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغ دیده و ابراز همدردی با این خانواده ها اشاره کردند که: اهمیت اجرای قوانین نظام مهندسی در کل کشور از به وقوع پیوستن این حوادث ناگوارجلوگیری خواهد کرد،و همچنین نمایندگی نظام مهندسی ساختمان در آبادان با انجام وظایف خود و ارسال گزاراشات مرحله ای به موقع وظیفه و رسالت مهندسی خود را به انجام رسانده است که ارسال گزارشات و اخطاریه ها به موقع در شهرداری آبادان ثبت شده.

وی بیان کردند  با اجرایی شدن خدمات الکترونیکی در دوره ی نهم هیات مدیره سازمان در تلاش هستیم تا خدمات نظام مهندسی به بهترین نحوه ممکن، با کمترین هزینه ، اتلاف وقت و در زمان مناسب صورت گیرد.

ریاست سازمان به بحث هماهنگی و وحدت رویه بین سازمان ها مربوط جهت همگام شدن در اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان تاکید کردند و گفتند این امر  باعث به وجود آوردن شهری زیبا و دلنشین خواهد شد.

ایشان  به این نکته اشاره کردن که باید همه ی مسئولان و مدیران و دلسوزان شهر برای توسعه و پیشرفت در امر ساختمان به بزرگترین تشکل کشور یعنی جامعه نظام مهندسی ساختمان کمک کنند تا در رشد و شکوفایی صنعت ساختمان کشور نقش داشت باشند وبتوانیم در حرکت به سمت آبادانی در سراسر میهن عزیزمان مفید واقع شویم.

آریان مهر در ادامه گفتند که جمع امروز برای تعامل و هماهنگی بیشتر در ساخت و ساز ها و اتفاقات شهر خرم آباد جهت استفاده از اندیشه ی ناب همه ی آحاد جامعه و دخالت درامر زیباسازی و استحکام شهری که باید داشته باشیم برقرار شده است و امیدواریم با این سلسه نشست ها آینده ای روشن را برای دیار پر از مهرمان لرستان زیبا پدید بیاوریم.

درپایان دکتر آریان مهر ضمن تشکر و قدردانی از همه ی دست اندرکاران و برگزار کنندگان این برنامه و حاظرین در جلسه تشکر و قدردانی کردند.

در ادامه مهندس علی پیری نایب رئیس اتاق بازرگانی

 به عنوان نماینده ی اتاق بازرگانی با عرض خیر مقدم خدمت تمام مهندسان و فرهیختگان که در جلسه حضور داشتند ، به پیشینه اتاق بازرگانی و اینکه نخستین اتاق مستقل کشور بوده است و با هدف طرح تامین منافع تُجار بازرگانان و صاحبان صنعت و تشکیل شده است اشاره نمودند و گفتند: از مهمترین وظایف اتاق بازرگانی  ساماندهی تشکل ها و کمیسیون ها و کارگرو هایی که در این مجموعه  فعالیت دارند.

 در سال ۱۳۹۰ کمیسیون عمران و خدمات مهندسی اتاق بازرگانی تشکیل شده است از جمله اهداف آن:

 ۱ _ پایش محیط کسب و کار در حوزه فنی مهندسی و ارائه مشاوره در این زمینه ها

2_ رایزنی جهت بهبود فضای کسب و کار

 ۳ _ارتباط داشتن با مجمع نمایندگان

4_  بررسی آیین نامه های ارسالی و منتشر شده از دستگاههای ذی ربط

 ۵ _ راهکار برای پروژه‌های نیمه تمام

...

مهندس پیری به تفاهم نامه ای که بین اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال اجرا است اشاره کردند و گفتند که این تفاهم نامه باعث ایجاد تعامل بیشتر و بهتر در حوزه کمیسیون‌های تخصصی خواهد شد. وی در پایان بیانات خود با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی بخصوص کمیسیون عمران و خدمات مهندسی اتاق ، پذیرای تمام پیشنهادها و طرح‌های ارائه شده از تمام آحاد مردم به خصوص جامعه فنی مهندسی استان هستند و برای به نتیجه رسیدن پیشنهادهایی که بررسی شوند تمام تلاش خود را خواهم کرد. در آخر هم اعلام نمودند که کمیسیون عمران و خدمات مهندسی برای عضوگیری از بین مهندسان عزیز اعلام آمادگی می‌نماید.

مهندس محمد محمدی اصل محقق رشته معماری و شهرسازی : ایشان با تبریک روز معمار و با یاد معماران گذشته که بافت تاریخی شهر خرم آباد را طراحی کرده‌اند و توجه ویژه به محدوده پرارزش معماری و تاریخی شهر خرم آباد داشته اند، از مسئولان شهر خرم آباد و استان خواستار حفظ این میراث پر ارزش و گرانبها شدند و درخواست جذب سرمایه برای حفظ این آثار و بافت تاریخی که در شهر خرم آباد هست را داشتند.

محمدی اصل با اشاره به پیشینه ی تاریخی شهر خرم‌آبادکه به بیش از 64هزار سال می رسد و اینکه نام خرم آباد زیبنده ی مجامع علمی دنیا است و شاهپورخواست یکی از دوران طلایی این شهر بوده است.

 وی در ادامه افزودکه بافت تاریخی خرم آباد داری مساحتی 105 هکتاری است و این محوطه به محوریت قلعه فلک الافلاک دارای 11 محله  است و بیش از ۱۲۰ بنای تاریخی در بافت خرم‌آباد وجود دارد که به بررسی و معرفی این بناها و موقعیت های آنها در بافت شهر خرم آباد پرداختند.ایشان از مسئولین و متولیان  شهر برای جذب سرمایه جهت حفظ این ثروت عظیم و تاریخی، فرهنگی درخواست مساعدت و پیگیری کردند تا بتوان از این پتانسیل  به عنوان یک قطب درآمد گردشگری استفاده کنند و در آینده نچندان دور بازده این سرمایه گذاری در تمام جوانب  شهر خرم آباد حاصل خواهد شد.

در ادامه ی برنامه توسط ویدیو کنفرانس بامهندس سینا عطائی از دانشگاه آراسموس هلند ارتباط برقرار شد ، که در این ارتباط مهندس عطائی پژوهشگر حوزه شهرسازی مطالب مهم و ارزشمندی در مورد شهرهای جدید و نوین را بیان کردند.

مهندس عطائی با عرض سلام و تشکر از برگزارکنندگان این همایش و تبریک روز  معمار خدمت جامعه مهندسی و معماری،سخنان خود را با مسائل شهر نوآور شروع کردند و به تاریخچه و زون های نوآوری در شهر سازی که در سال ۲۰۱5 در آمریکا شکل گرفته است اشاره کرد .

عطائی شهرداری ها را به نوآوری در شهرها و شهرسازی تشویق کرد و به مسئله‌ای کاربری و چند عملکردی  کردن زمین های شهری پرداختند که از نظر مباحث مهم ترافیکی و شهرسازی هستند.

مهندس عطائی گفت شهرهای نوآور ریشه در شهرهای هوشمند دارند و با اشاره به اینکه در شهرسازی امروز باید فضای شهری را قبل از طراحی بررسی کرد و ابتدا تنه ی  شهر را برای کاربری‌های گوناگون و چندکاربردی کردن آن فضا و عملکردها تعریف کنیم ، بعد به سمت ساخت و سازهای مدرن و شهری برویم .

در ادامه مصاحبه ی  از مهندس بهرام کلانتری در مورد معرفی معماری و معمار از دیدگاه مردم پخش شد.

در ادامه ی برنامه از دکتر ناصر بهرامیان دعوت به عمل آمد که به عنوان سخنران اصلی همایش به ایراد سخن بپردازند.

موضوع سخنرانی ایشان شهر در ایران

دکتر بهرامیان ضمن تشکر از دعوت ایشان در این برنامه و تبریک روز معمار با اشاره به بناهای تاریخی که در کشور ما وجود دارد گفتند آیا ما تا به حال برای حفظ شهر ، فضای شهری و بافت شهری کاری کرده ایم؟

ما شناختی از شهر نداریم و ما برای حفظ آثار تاریخی نیاز به شهر داریم.

ویروس تجارت شهری که با پشتوانه ی عظیمی  به نام مافیای شهری در چند دهه گذشته شروع به ویرانی بافت تاریخی تمام شهرهای کشورکرده است . ما دانش زندگی کردن در زمین را نداریم ، در زیست بوم جنگل ها را از بین می بریم.فضای سبز را تخریب می کنیم  و شناختی از  سیستم آب وآبرسانی نداریم . همه ی اینها به علت نداشتن دانش در امور زندگی است. وقتی دانش نباشد زندگی نابود و خود  انسان هم نابود میشود، در این دوران به علت نداشتن دانش نیروهای جنبشی همه را نابود کرده اند.

بهرامیان گفت شهر باید به صورت فضایی طراحی شود سیستمهای تونل ها و آبرفتها و سیستم های آبرسانی داشته باشد و اینکه این همه زیرگذر و روگذر زده ایم شهرها رو نابود کرده اند.برای جامعه ما شهر هنوز ناشناخته است، شهر برای ما تعریف نشده است ،سیستمی که شهرداری دارد و مسکن و شهرسازی  از آن حمایت می کند هنوز به شناختی از شهر نرسیده است، هنوز نمیدانند  برنامه ریزی شهری باید چگونه باشد مسائل تئوری با مسائل عملی خیلی فرق دارد ،ویروس تجارت شهری 30 تا 35 سال است که در برنامه های شهری ما نفوذکرده است و یکی پس از دیگری شهرهای ما را به نابودی می کشاند، در سال ۱۳۱۰ دانشکده معماری در ایران افتتاح شده قریب به ۹۰ سال است دانشکده معماری داریم کشوری که صادرکننده معماری و شهرسازی به جهان بوده است الان چه چیزی را از خود و در معماری و شهرسازی دارد ؟کشوری که اولین پل و بناهای معماری بشریت را برقرار کرده است بعد از 90 سال دانشکده معماری داشتن در زمان حال هیچی نداریم. اقلیم در معماری امروز معنا ندارد.تا شهر نباشد معماری به وجود نمی آید. ما با نداشتن فضای شهری ، فضای رشد به معماری ندادایم. باگماردن  مسئولین غیر حرفه ای در جایگاه های شهرسازی و معماری این فضاها را نابود کرده ایم . سالهاست هر کاری غرب می کند ،آمریکا و اروپا  انجام میدهیم و جذب غرب  شده ایم ، ما داشته هایمان را فراموش کرده ایم به داشته ها و گذشته و فرهنگ غنی خودمان توجه نکرده ایم ، اساتید ما همه همین راه را رفته اند، دانشمندان ما این را نفهمیده اند که معماری وارداتی نیست نمی توان معماری را وارد کرد، بلکه تکنولوژی وارداتی است ،ما نمیدانستیم که چرا بزرگان معماری دنیا تشنه ی معماری ایرانی هستند ، چرا اسمیت می گویدکل جهان را گشته ام ولی معماری ایران نگین معماری دنیا است.  ما اکوسیستم را نابود کرده ایم ،ششهای شهری رو نابود کرده ایم ، معماری مدرنی که به کشور وارد شده است همه ی داشته های ما را نابود کرده است ، دانشمندانی نداشته ایم که بفهمند چرا معماری مدرن شکست خورده، بعد از پنجاه سال که در ایران به صورت وارداتی استفاده شده است.مکانیسم بشر با دیکته کردن درست نخواهد شد. انسان زندگی، آرامش، فضای سبز ، آب و ... می خواهد.عجین شدن اینها با  زندگی انسان و اینکه آنها جزئی ازفطرت انسان هستند نیاز های فطری و ذاتی بشر است. شهر برای این نیست که فقط مسیر اتومبیل ها باشد،اگر قدرت بود نباید مجوز بیشتر از 3 طبقه  در ایران صادر میشد . شکست معماری مدرن به علت اینکه با مکانیسم بشر درست در نیامده است به وقوع پیوسته، ما اشتباه فهمیده ایم،کلانشهر منظور این است که از نظر امکانات توسعه پیدا کند و کلان شود نه از نظر ساخت و ساز ،کلانشهر باید از نظر پزشکی، تفریحی، آموزشی ، فضاهای مورد نیاز و کاربری توسعه پیدا کند.

 بشر امروز دنبال آرامش و آسایش است ،بشر دنبال تاریخ ، گذشته و فرهنگ است.

 فروش تراکم در مجموعه شهری آیتم ویران کردن شهر است ، چرا آمستردام ، پاریس و دیگر شهرهای تاریخی اروپا بافت سنتی خود را حفظ کرده اند، چرا برج سازی ندارد و بافت های  تاریخی را حفظ کرده‌اند، چرا شهرهای جدید را با فاصله از شهرهای تاریخی ساخته اند، آیا در ایران حریم شهری وجود دارد؟

دکتر بهرامیان به ورودی شهر خرم آباد از سمت فرودگاه اشاره کردند که این نوار نمایشی مغازه ها کم شود و به صورت تجمیعی باشند. این ها جزو ناهنجاری های شهری است .ما باید در خرم‌آباد به فکر ایجاد فضای زندگی در شهر باشیم، ما باید از مدعی شدن تمام مالکان برای ساختن ساختمان های عمودی جلوگیری کنیم ، در خرم آباد قلعه فلک الافلاک و کوه های اطراف آن ،آبشارها و رودهای که در آن جریان دارند میتوانند به یک مکان تفریحی توریستی با حفظ بافت قدیمی شهر شوند . سیستم کار و اقتصاد و توزیع کار در این امور عادلانه نیست، امروز همه برای آرامش به روستاها می روند، ما باید فضای سبز را با انسان میکس کنیم و درهم بیامیزیم ، امروز سیستم بایرفنیک  سیستم نوین شهرسازی در جهان است که به بررسی معماری بومی تا مدرن پرداخته است.

استادبهرامیان با اشاره به جذب توریست گفتند : به واسطه آثار تاریخی و فرهنگ شهر نشینی می توان کمک زیادی به احیای زندگی دوباره در بافت‌های تاریخی کرد و به حفظ این مجموعه ها پرداخت، با شناسایی فضاهای تفریحی فضاهای سبز و آب و با بازی آب در فضاهای موجود می توان به صنعت گردشگری و احیای آن پرداخت و با ارائه طرح های اینچنینی به دستگاه‌های متولی و ذیربط مثل مسکن و شهرسازی گام جدیدی در توسعه شهر و شهرسازی برداشت ، دانش یکی از بزرگترین راه های بشر است برای رسیدن به آرامش که فطری است. ماه عسل بایرفنیک : شهر ،کلان شهر شود، ولی نباید از نظر ساخت و ساز و بزرگراه بلکه باید از همه ی جوانبی که انسان و زندگی بشری را به سمت آرامش و آسایش هدایت کند به کلان شهر تبدیل شود.

 در ادامه برنامه از فرهیختگان و پیشکسوتان معماری تقدیر و تشکر به عمل آمد:

 جناب مهندس خدامی

جناب مهندس طیبی

 سرکارخانم مهندس فاطمه رستمی

 دکتر بهرامیان

مهندس محمد محمدی اصل

در پایان هم بعد از پذیرایی با جلسه ی پرسش و پاسخ از دکتر بهرامیان و دکتر آریان مهر و مهندس محمدی اصل همایش به پایان رسید.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

پیشخوان

میز خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان