به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان به نقل از پایگاه خبری تمدن لر، گفتگویی داشتیم با مهندس سعید بارانی رئیس سازمان نظلم مهندسی ساختمان لرستان درخصوص مشکلات، چالش ها و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان که مشروح این گفتگو را در زیر میخوانیم:
در خصوص وضعیت گذشته و برنامههای حال و آینده سازمان توضیح دهید؟
اگر بخواهیم در مورد سازمان و برنامههای آن صحبت کنیم باید به دو سال پیش برگردیم، زمانی که هیئتمدیره هشتم شروع به کار کرد که چه وضعیتی سازمان در دو سال پیش داشته و با چه فرازوفرودهایی به اینجا رسیدهایم تا هم مهندسین سازمان وهم شهروندانی که با سازمان سروکار دارند از وضعیت آن مطلع گردند.
زمانی که هیئتمدیره هشتم شروع به کار کرد با چالشهایی روبرو بودیم یکی از این چالشها بحثهایی بود که در زمان وزیر سابق راه و شهرسازی پیشآمده بود آنهم موضوع نظارت و انتخاب ناظر توسط مالکین بود، مسئلهای که شاید بهزعم خیلیها بر روی کاغذ خوب بود ولی وقتی به عمل میرسیدیم، مالکین انتخابی نداشتند و سیستم واسطهگری و یا بهعبارتدیگر دلالی را رونق بیشتری میداد، علت آنهم به خاطر این بود که سازمانها زیرساختهای لازم را نداشتند و فرهنگسازی خاصی در این زمینه نشده بود، به آن حد و جایگاه نرسیده بودیم که شهروندان ما بدانند که چطور ناظر مناسب را انتخاب و از این مسئله بهتر بهرهگیری کنند همین چالش شده سبب شده بود که عملاً نقش نظارت و سازمان ضعیف شود و اعتبار دو دههای سازمان مورد خدشه قرار گیرد.
خوشبختانه با اتفاقاتی که افتاد با آمدن وزیر جدید و مجموعه جدید و خواستههای بهحق سازمان و پیگیریهایی که در سطح کلان و خرد و استانها داشتند، اکثر بخشنامههای وزیر سابق لغو شد و بحث نظارت دوباره به سازمان برگشت که شامل: تعیین ناظر توسط سازمان و بعد به ترتیب بحث راهاندازی دوباره دفاتر، بحث درآمدها، بودجه و سهم سازمان نیز حل و دیگر مسائل بهمرور حل شدند.
وضعیت توزیع کار در سازمان چگونه است؟
تصمیمی که شاید اکثر هیئتمدیره بهنوعی نقشه راه هیئتمدیره هشتم شد، این بود که شفافیت و ارجاع کار را به نوع دیگری با توجه به تجربهای که داشتند ارائه دهند و سازمان به سمت خدمات یکپارچه استانی پیش برود و یک سامانه یکپارچه در استان ایجاد کنیم، خوشبختانه در حال حاضر در وضعیتی هستیم که ما یک سامانه استانی داریم و این سامانه توزیع کار استان یکی از بهترین سامانههای توزیع کار در سطح کشور میباشد.
بنده منکر نقاط ضعف و خطاهای سامانه نیستم، هدف ما فقط بحث توزیع و نظارت نبوده، سامانه دارای زیرسیستمهای متنوع است چند تا از موارد آنهم فعالشده، باز پیگیریم که این زیرسیستمها بهمرور در سازمان جا بیفتند، بعضی از این زیرسیستمها زمانبر هستند و با توجه به وضعیتی که ما داشتیم و به اینجا رسیدیم مسائلی وجود دارد که چه بهصورت سختافزاری، نرمافزاری، نیروی انسانی و فرهنگی که جا افتادن آن خودبهخود زمانبر هستند.
در خصوص سامانه الکترونیکی سازمان توضیحاتی بفرمایید؟
در این سامانه میخواهیم بحث دفاتر، مجریان را حل کنیم، بحث شناسنامه فنی و آموزش نیز کلید خورده و بحث مهم گزارشات مرحلهای که پیگیری صورت گرفته ولی متأسفانه شهرداری مرکز استان هنوز پایکار نیست این موضوع مسئله خیلی مهمی است و یکی از کارهای مهم این هیئتمدیره است که باید به نتیجه برسانیم، با شهرداریهای دیگر استان در حال رایزنی بوده و هستیم که بتوانیم لینک دوطرفهای برای ارسال گزارشات مرحلهای عملیاتی کنیم.
هدف دیگر این سامانه بحث کنترل نقشه الکترونیکی است و حتی پیگیری زیرسیستم پروانه اشتغال که اگر راه و شهرسازی استان مساعدت نماید و لینک برقرار شود جهت تغییر روش سنتی تمدید پروانه اشتغال، تمام این مسائل درگرو این است که بتوانیم مسائل رو بهمرور جا بیندازیم، ولی کلاً تقویت سیستمهای الکترونیکی و خدمات غیرحضوری یکی از اهداف هیئتمدیره است و به امید خدا در سال پایانی هم با تمام قوا پیش خواهیم رفت.
آیا برای معضل دو نقشهای که یکی از چالشهای مهم معماری و شهرسازی است برنامهای دارید؟
یکی از چالشهای اصلی ما نه در سطح استان بلکه در سطح کشور بحث دو نقشهای میباشد که حتی بینقشهای هم گفته میشود چون این مسئله آنقدر لوث شده که از کنترل خارجشده است و نقشه و دیتیل اجرایی در کارگاههای ساختمانی وجود نداشته و تصمیمگیرنده بهنوعی طنزآلود اکیپهای کاری هستند، با توجه به اینکه طراح و محاسب ازیکطرف نمیتواند نقشه دوم را تائید کند و ازیکطرف ناظر نقشه جهت انطباق و کنترل میخواهد، عملاً ناظر با ساختمانهای یا پروژههایی مواجه است که عملاً نقشه ندارند و با تجربیاتی که کسب کرده است، این مسئولیت گریز ناپذیر را انجام میدهد و به عبارت بهتر همه در برزخی گرفتارشدهاند که نه راه پس و نه راه پیش دارند.
تاکنون هیئتمدیره هشتم پیشنهادهای مختلفی داشت، دو پیشنهاد اصلی به معاون عمرانی، مجموعه مدیریت شهری، راه و شهرسازی استان ارائه دادند، یکی از بحث همجواری تبعیت میکرد و دیگری که مهمترین و اولویت کار شهرداریها است بحث توقف کار در زمان تخلف مالک در آغاز کاراست، طی دو سال گذشته هر دو موضوع را پیش بردیم ولی تا الان نتیجه لازم را نگرفتیم و در کل اصل آن عدم عنایت ویژه مسئولین امر بوده است.
همانطور که همکاران در جریان هستند مسئله دو نقشهای یک مسئله یکروزه، چندماهه، یک و دوساله نیست این مسئله پیچیده و چندلایه است که ابعاد مختلفی ازجمله فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و فنی دارد. این ابعاد سبب میشوند که مشکل سخت شود و راهحل ساده نباشد تا الان هم که ما موفق نشدیم، امیدوارم این چالش را بتوانیم زمانی حل کنیم و قرار نیست این مسئله یکباره حل شود میتوانیم بهمرور و گامبهگام بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت با حضور پررنگ تمام عوامل تا این مسئله نیز حل شود.
آیا برنامهای برای کم کردن مسئله فساد در سیستم و نظارت بر نمایندگیهای شهرستانها دارید؟
از دیگر مسائلی که شاید مهم باشد و باید بیشتر به آن توجه کنیم، بحث مفسدههایی است که در خدمات ما چه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد، این مفسدهها در صورتی به وجود میآیند که ازیکطرف نظارت ما نظارتی ضعیف باشد و طرف دیگر به بحثهای بیرونی، نوع سیستمها، نوع خدمات، نیروی انسانی، مهندسین و تمام کسانی که بهنوعی با خدمات ما در ارتباط هستند برمیگردد این موضوع یک بحث مهمی است که بازمیگردد به سیستمی کردن خدمات و اینکه چقدر ما بتوانیم خدمات را سیستمی کنیم، مطمئناً این مفسدهها و اشکالاتی که فسادپذیری دارند، کمتر و کمرنگ خواهد شد. نقش فرهنگ کار و اخلاق حرفهای در این مقوله بسیار مهم مؤثر است.
اگر به وضعیت نمایندگیهای سازمان در دو سال پیش نگاه کنید که چه وضعیتی داشتند والان درجه وضعیتی هستند مسئله روشنتر خواهد شد این را همکاران در نمایندگیها باید قضاوت کنند، یکزمانی نمایندگیها سازمان حالتی داشتند که به اسم سازمان بودند ولی عملاً خیلی از خدمات و فعالیت آنها در اختیار خودشان بود و زیرپوست فعالیت و نمایندگان اتفاقات خوب بد و زشت فراوانی میافتاد ولی در حال حاضر کنترلهای سازمانی ما بیشتر شده است، این را میتوان گفت که خیلی بهتر شدیم و رشد خوبی نسبت به این مسئله داشتهایم، ولی هرچقدر هم سیستمهای ما درست باشد و روی سیستمها نظارت، کنترل، بازرسی دوباره نباشد این مشکلات باز پابرجا خواهند بود و تمام تلاش این است که در این سال پایانی در هیئتمدیره هشتم این است که خطاها کمتر و مفسدهها کمرنگتر شوند، البته با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امروزی گمان میکنم ما سازمانیتر شدهایم و باید بیشتر به سمت خود اصلاحی و خود بهبودی آنهم در کل سازمان برویم.
وضعیت اجرای طرح مجریان ذیصلاح در استان در چه مرحلهای است؟
در سهماهه اول سال 98 اتفاقات خوبی که در سازمان افتاد بعد از سالها پیگیری و عدم نتیجهگیری بالاخره با همکاری مسئولین وقت استانی و شهری بحث مجریان ذیصلاح در ساختمانهای محدود و معینی در سطح استان شروع شد، بحث مجریان بحث جدید و خاصی میباشد، هم نیرو و فرهنگ خاص خودش را میخواهد و هم بحثهای فنی، مدیریتی، بیمهای و تجربه و کلاً بحث سنگینی است، میتوان گفت بحث مجری یکطرف کار و بحثهای خدماتی دیگر مثل طراحی و نظارت یکطرف کار دیگر است.
مشکلاتی در این مسیر وجود دارد تمام تلاشمان این است که به روشهای مختلف بتوانیم این مشکلات، خطاها و اشتباهات یا حتی نگرانیهایی که در این زمینه وجود دارد کمتر کنیم، خدمات مجریان ذیصلاح مثل نوزادی میماند که فعلاً باید تر و خشک شود از بدو کار این قضیه رو ساده نگرفتیم چه در بحث قراردادی، مدیریتی، کنترلی همه اینها را در نظر گرفتیم ولی باید جلوتر رفت هنوز خیلی کارداریم که به شرایط مطلوب برسیم.
انتظار که از همکارانی که در این بخش کارمی کنند این است که در مطالعات و کار خود بروز و خیلی دقت داشته باشند، منتظر پیشنهادهای مفید این همکاران هستیم، هرچقدر بتوانیم بهتر کارکنیم بحث مجریان ذیصلاح بهعنوان خدمات اصیل و اصلی در سازمان جا خواهد افتاد، ولی اگر مشکلات آن بیشتر شود و نتوانیم حل کنیم و نارضایتی به وجود بیاید کار سخت میشود و آنوقت پشیمانی سودی ندارد.
مسئله مجریان ذیصلاح یکی از مسائل مهمی است که در هیئتمدیره هشتم جان گرفت و به امید خدا تمام تلاش ما این است که با تمام ظرفیتها بهصورت ویژه ببینیم و این ویژه دیدن سبب شود که بهروزی بحث مجریان در کل ساختمانهای استان نهادینه شود و فقط بحث مدیریت پیمان نباشد و بخشهای دیگر هم فعال گردند؛ و در کل کشور هم به سمتی برویم که مجریان تأسیساتی و نقشهبردار کلید بخورد.
خدمات خاصی که سازمان میخواهد ارائه دهد چه هستند؟
خدمات خاصی که داریم در بحثهای بازرسی دورهای لولهکشی گاز و آسانسور که همکاران در رشته مکانیک پیش میبرند بحثهای خاصی هستند که باید بهنوعی به نتیجه برسانیم که همه اینها شروعی باشد برای جا انداختن آرامآرام مبحث ۲۲ که تمام رشتهها بهمرور و در یک افق پیش رو فعال شوند و این مسئله در سطح کشور و شورای مرکزی و وزارت هم در حال پیگیری است که میتواند خدمات جدید ما را رونق افزون دهد.
خدمت جدیدی دیگر که تعریف کردیم با توجه به مشکلاتی که در بحث ساختوساز مخصوصاً ساختمانهای قدیمی بنایی یک طبقه دوطبقه است که عملاً یا شناژ دارند یا ندارند یا ستون وسط هستند که دوستان سازه و معماری بیشتر در جریان میباشند و تمام هدف ما این است که بهصورت مقاومسازی طبق نشریات لازم پیش رود و این مهم راهاندازی گردد که اضافه اشکوبها بخصوص با تمهیدات ویژهای مقاومسازی تعریفشدهای احداث شوند و حتی شهروندان هم از آن استقبال نمایند.
مشکلات و ضعفهای مهمی که در حال حاضر وجود دارد چیست؟
یکی از مشکلات ما در حال حاضر ضعف ما در بانک اطلاعات حرفهای اعضا چه عادی و چه پروانه داراست، مشکلات اعضای پروانه دار با توجه به وجود سامانه آفاق کمتراست، ولی هنوز دقیقاً آمار اعضای عادی سازمان در یک شهر را نداریم، فقط بحث تعداد اعضا و آمار نیست، خیلی از مسائل باید در این سامانه تعریف شود که ما بتوانیم از این آمار استفاده کنیم و وضعیتمان را در بحث آموزش، شناخت اعضای شاغل و غیر شاغل، تکمیل و ویژگیهای گوناگون را در این بانک اطلاعاتی تعریف کنیم.
حتی نیاز است وضعیت اعضا ازلحاظ سن، تحصیلات و غیره، در رشتههای مختلف، در اختیار باشد تا بتوانیم بهتر برنامهریزی کنیم، متأسفانه از این لحاظ ضعف وجود دارد و باید این را حل کنیم و تمام تلاش ما این است که در این سال این مسئله را به شکل مناسبی پیش ببریم و بانک اطلاعات حرفهای اعضا به سروسامانی برسد از و زیرسیستمهای سامانه موجود که در اختیارداریم به نحو مطلوبی بهره ببریم.
درزمینهٔ نیروی انسانی هم مشکلداریم گمان کنم ازنظر نیروی استانی (کارکنان سازمان) آخرین باشیم. نیروهای استانی موجود تمام بار سازمان را به دوش کشیده و میکشند، اگر نمایندگیها را یک نفر میچرخاند در مرکز استان که حجم بیشتری کار وجود دارد و کل استان را نیز باید پوشش دهد ۲۳ نفر مشغول خدمت هستند که بسیار اندک هستند با توجه به خدمات و گستردگی خدمات سازمان، خوشبختانه هیئتمدیره به این نتیجه رسیده است و باید به فکر راه چاره در این زمینه بود.
در خصوص رفاهیات مهندسان چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی صورت میگیرد؟
بحث تعاونی مسکن اعضاست که چندماهه کلید خورده است، تعاونی مسکنی از گذشته داشتیم، در حال حاضر با مسئولین امر در قسمت رفاه و تعاون صحبتهای شده، جلساتی برگزار و پیگیریهای صورت گرفته است، در بحث اساسنامه تغییراتی داریم که بعد از برگزاری مجمع ان شاالله تعاونی عضو میگیرد و تعاونی مسکن شروع به فعالیت خواهد کرد.
بحث دیگری که کلید خورده صندوق رفاه است که صندوق حمایت از حرفه مندان و پیشکسوتان سازمان است که به امید خدا طی روزهای آینده همکاران جزئیات آن را آماده میکنند و کلیات آن در مجامع و هیئتمدیره هشتم مصوب شده و در صورت حلوفصل شدن جزئیات، این صندوق به سمتی خواهد رفت که اعضا هم بتوانند از این صندوق هم حمایت وهم استفاده نمایند.
در ماهها و سنوات گذشته درزمینهٔ ورزش مهندسان کموبیش راضی بودند اما مهندسان انتظارات بهحق دیگری دارند که گاهی اوقات با فرازوفرود در سازمان شکلگرفته، خدمات رفاهی، مسافرتی، همایش و جشنها که درگذشته داشتهایم که با توجه به ویروس کرونا در ابتدا محدودیت در این زمینه متأسفانه خوب پیش نرفتهایم، این در حالی است که کمیته رفاه و ورزش در سازمان شکلگرفته و برنامههای خود را قبلاً ارائه داده است. امید داریم با رفتن ویروس کرونا مسیر بازتر شود اما به نظرم دست همروی دست نباید گذاشت و به شکل و محتوای دیگر و روشهای دیگر ورود پیدا کرد.
در خصوص آموزش مهندسان چه اقداماتی انجامشده است و چه برنامهای برای آینده دارید؟
بااینکه نیروی انسانی بسیار محدودی در آموزش سازمان داریم اما ازنظر تمدید و ارتقا رتبه خوبی در کشور داریم چه بهصورت حضوری چه غیرحضوری و مجازی، اما درزمینهٔ بازآموزی در سطح متوسطی هستیم که نیاز است روی آن بیشتر کار شود با توجه به مشکلات امروزی موضوع وبینار تقویت کنیم تا در این حوزه هم فعالیت مثبت و تأثیرگذاری داشته باشیم درهرصورت بهحق آموزش جای کار بسیار دارد و راه مقصد در این زمینه دراز است و هرچقدر کارکنیم زیاد نیست.